Sunday, 4 December 2016

Hinduizam - indijska religija


Imamo indijsku religiju i različita učenja, u hinduizmu, ovoj glavnoj indijskoj religiji, trojstvo iz kojeg proizlaze svi ostali i bezbrojni bogovi su:

. Brama (egipatski Amon) - Stvoritelj ili Tvorac,
. Višnu (egipatski Ra) - Održavalac - Sunce, Glava i
. Šiva ili Krišna (egipatski Ptah) - Preobrazitelj, Tijelo.

Nije teško uočiti sličnosti sa drugim religijama svijeta. Mnogi su Šivu nazivali uništavaocem, ali tako se o Bogu i ne bi trebalo govoriti, jer On ne uništava već preobražava naše neznanje, nesavršenost i ograničenje u svjetlost i savršenstvo. Šiva pleše ili igra u krugu opasanom vatrenim bakljama. Božanstvenost kosmičkih bogova je jedno, a božanstvenost koju će čovjek dostići svojim uzdizanjem je druga stvar. Ostvareno ljudsko biće je iznad kosmičkih bogova kojih je više. Ništa veće nije od te samorealizacije ljudskog bića. Još uvijek se valjamo u zadovoljstvu neznanja. Kosmički bogovi i boginje ne žele svi da krenu kroz proces inkarnacije, da prihvate ljudski oblik, pad. Pa tako je čovjek moćniji od bogova kad se oslobodi jarma mraka. Kosmički bogovi su tako zadovoljni sopstvenom snagom i svjetlošću. Prirodno je da će onaj ko je došao na svijet i odigrao čitavu igru biti u stanju da efikasnije djela od kosmičkih bogova. Svjetovno iskustvo nam daje radost, ali i sve vrste negativnih stvari. Ali oni koji se ostvare, oni mogu čovjeku mnogo više pomoći od kosmičkih bogova koji se ustaljeno nebom šeću. Tako će ostvareni učitelji dotaći zemaljsku svijest i pokušati oblikovati i usavršiti je na način na koji to Bog želi ili vrhovno trojno Božanstvo, koje nas je stvorilo, održava nas i vodi. Bog nije zadovoljan našim ropstvom, a nismo ni mi. Svako bira aspekt Boga koji mu odgovara, ali onaj ko želi da spozna Boga on će se poistovjetiti sa svim Njegovim aspektima. Indijska filosofija kaže da postoji onoliko božanstava koliko je ljudskih bića, a božanstvo nije odvojeno od nas, iako ima sopstveno postojanje ono je naše kao što je naše i srce, naše tijelo. Apsolut je iznad svih i dostiže se samospoznajom. Božanstva su grane na drvetu Apsoluta. Nečije grane su deblje od drugih, kod ljudi duhovnijih. Kod nižih božanstava postoji i ljubomora prema ljudski bićima. Kad zadovoljimo vrhovnog Boga mi se ne moramo moliti nižim bogovima. Moramo znati šta tačno želimo i ako smo u stanju ući u najviše, tad ne trebamo trošiti svoje vrijeme baveći se sporednim. Kad tragalac ulazi u Duhovni život, niži bogovi mu pomažu, a da on njihovu pomoć ni ne traži. Kad tragalac postaje Duhovno sve jačim, tad kosmički bogovi postaju nesigurni, jer će ih ovaj nadići, ali Vrhovni Bog nikad nije nesiguran, On je Sve. Ne samo niži bogovi već i neki od viših napadaju tragaoca da ne nadiđe kosmos, u toj borbi čak iz astrala šalju mu lijepu ženu da ga zavede ili životinju neku, zvijer da ga uplaši. Strast i strah obaraju Duhovno biće na niži nivo. Kad je tragalac uspješan tad bogovi odlaze. I Hrist i Buda su imali ove probleme, i mnogi drugi, ali su ih nadišli. Oni koji otvorenije misle smatraju da je Hrist čovjeko-Bog i Bogo-čovjek bio u istočnjačkim školama u ono vrijeme za koje se ne zna ništa gdje je bio ili boravio. Indijci, iako djeluju pasivni, čudesni su, a zemlja Indija je isto takva, čarobna. 

Najvišu samislost u vrhovnom Trojstvu ima Višnu - kod Brame ulazi nepozvan, a kod Šive vrata razvaljuje. Kad Šiva hoće da ga u momentu sprži  ili razori, On otrči u kuću Brame koji će ga sad oboriti na leđa i stati mu desnom nogom na grudi, pa Višnu reče: Oprosti mi, jesi li se povrijedio? Moje su grudi snažne, a ti si ih nagazio. Možda si se ozlijedio? (i pri tom mu je milovao stopalo) Tad je najveći mudrac shvatio da Višnu ima najveću samilost. Ljubav srca se najviše traži za Apsolut, ne intelekt, ni ritual. Ako želiš da sačuvaš svoj ego, čuvaj ga u obliku roba ili sluge, ne on da vlada i propagira moć. Duša, materija, čovjek i Bog su Jedno (monizam), ali se lako i razdvajaju. Spoljašnja svijest ne može to da vidi. Avatari su inkarnacije Višnua na Zemlji, onog što ima najveću samilost.

U indijskoj simbolici simbol svastike je dobra sreća, uspjeh i prosperitet, ispunjenje, sa kracima okrenutim u lijevo. Sunce i priroda fizisa koja vrti u krug. Ovaj simbol se koristi i za koncentraciju, nebitno u koju stranu su okrenuti kraci. Gleda se u centar i osjeti da je ta tačka izvor energije, sjeme, porijeklo našeg božanskoga ispunjenja, a ruke izrastaju iz tog izvora. To je Agni - bog vatre, moći. Tu nema nasilja kao u ideologijama. Agnija vole i poštuju svi. On je plamen, vječna beba i vječno se rađa, a i prvi sveštenik je u Rig Vedi. Uspinjući je plamen težnje Agni, on donosi spoznaju. Svako ljudsko biće ima unutrašnje Sunce koje treba da dodirne, transcendentalno svjetlo, preobraženost, prosvjetljenje. Sunce s krilima je i bog letenja. Zvijezde, zasebni bogovi, ponašaju se i kao lopovi, kad vide Sunce pobjegnu. Vrijeme i prostor se prekriveni krilima boga Sunca.
Postojanje je krenulo iz nepostojanja, ali nepostojanje to nije ‚‚ništa", nije nešto što nikad nije postojalo, ono je izvan zemaljskog znanja. Trećim okom se vidi kao nešto što još uvijek nije uzelo pogodan oblik i čvrstinu u spoljašnjem svijetu.
Kad se okupamo u unutrašnjem Suncu mi trebamo suzu zahvalnosti i ona se pojavljuje: Duša se nikad ne rađa niti na umire, ona nema početka ni kraja, ni prošlosti, ni sadašnjosti, ni budućnosti. Vatra je ne može izgorjeti, niti voda utopiti, vjetar je ne može osušiti, niti oružje ubiti.

Bog Sunce oslobađa od tame, neznanja. Mi trnom znanja iz stopala vadimo trn neznanja i oba zatim bacamo, jer ne treba nam nijedan, tad prevazilazimo i znanje i neznanje, ulazimo u oblast ekstaze, mudrosti. Tek unutrašnjim znanjem mi kušamo božanski nektar besmrtnosti.

Bog Ganeša (Siddhidata) ima znanje neizmjerno.On boravi na jugu, ispunjava naše težnje. Njegov mlađi brat je bog rata, a njihova majka Parvati (Durga) ih pušta da koji prije obleti Svijet taj će biti bolji. Mlađi je odmah potrčao, a Ganeš polako, još je sjedio i lagano zatim ustao da obiđe oko svoje majke. Pobjedio je. Njihova majka je Svijet.

Saturn (Šani) donosi vezanost i odricanje. Subota je Saturnov dan i njega mole da im ne dođe u dom (kaša: pirinač, mlijeko, banane i kokos). Njega se moli da oslobodi vezanosti. Tvorac vremena. 

Najvažniji sveti tekstovi religije Hindusa su Vede koje sadržavaju arijsku vjeru u Indiji, sadrže himne, upute za obrede te mnoštvo razmišljanja o različitim kosmološkim temama. Četiri su vrste Veda:

1. Rg Veda (ili Rk Veda) najstarija i sadrži himne u čast arijskih bogova, prikazanih kao personifikacija prirodnih sila. 

2. Samaveda, koja sadrži stihove koji su odabrani za pjevanje. 

3. Yajurveda, u kojoj se daju prozne upute o obredima te,

4. Atharvaveda, u kojoj su predstavljeni obredi i čari u stihovima, i u kojoj se posebna pažnja posvećuje liječenju bolesti. 

Vrijeme pisanja svetih knjiga je nepoznato, ali se uvijek nekako podešava da su nastale nakon Starog zavjeta, npr. 1000 godina pne. Pisane su sanskritom, staroindijskim jezikom kojeg možemo prepoznati u osnovama mnogih modernih jezika. 

Upanišade su komentari tekstova Veda koji nude mnoštvo filosofskih pogleda o porijeklu svemira, prirodi božanstava, Atmanu (ljudskoj Duši) i odnosu ljudske Duše prema univerzalnoj koja je sam bog Brahman.

Za Hinduse je značajna i podjela na četiri nasljedne kaste:

. brahmane (svećenička i učena kasta);
. kšatrije (vojna, profesionalna i vladajuća klasa);
. vajšije (zemljoposjednici, obrtnici i trgovci-poslovna kasta);
. šudre (zanatlijska, radnička i seljačka kasta). Ispod šudra bila je i peta grupa nedodirljivih (klasa najnižeg zanimanja i bez društvenog statusa). Indijska je vlada 1949. godine zabranila diskriminaciju prema nedodirljivima.

Kaže se, lakše je udovoljiti majci nego ocu, istina je na Zemlji, ali i u Duhovnom Svijetu. Zato majka i otac rade u dogovoru. Tragaocu je tako lakše da zadovolji majčinski aspekt božanskog nego da zadovolji Purušu, muški aspekt Svevišnjeg. 

Majka božanska ima svoja 4 aspekta: 

1) neizmjernost, prostranost i dubina; 

2) majka ratnik koja se bori protiv negativnih sila, ljudske nesavršenosti, ograničenja, ropstva i smrti. Prema iskrenom tragaocu je samilosna i ne dozvoljava da se njeguje nesavršenost, oslobađa čovjeka neznaja, te lije gorke suze kad vidi bilo koga da se valja u blatu neznanja i samozadovoljstva, umjesto da pokuša izaći iz samoograničenja. Ona je Mahakali majka težnje, najbrža od kosmičkih bogova da odvede tragaoca njegovom cilju, boginja Kali. Ona zahtijeva apsolutnu iskrenost, čistotu, usredsređenu svijest, jer samo takvog posvećenika ona prihvata, dok za poluiskrene postoji Lakšmi. Kali je veoma stroga i njena je boja čistog zlata, supruga je boga Šive, aspekta tišine transcendentalne stvarnosti. Unutrašnjim okom mi ih vidimo zajedno, nju i Lakšmi, a spoljnim umom razdvojeno; 

3) Mahalakšmi je ljepota i šarm, slatkoća i sklad, i mir. On ima strpljenja kad ga Mahakali nema. Lakšmi dozvoljava svojoj djeci da idu polako, za svaku je dušu koja teži i koja ne teži, ona je Srce. Njena djeca imaju vremena, a Kalini ne i zato više i brže napreduju ovi zadnji; 

4) Sarasvati i Mahasarasvati je majka neizmjernosti, savršenstvo, znanje i mudrost. Bramina je supruga, s njim vjenčana. Spoljni život je otvorena knjiga ali je unutrašnji život tajni, život slatkoće i božanskog uživanja. Krišna je u spoljnjem životu imao stotine imena, ali mu je unutrašnje, duhovno ime za posvećenike, sjemeni zvuk ‚‚Kling", a Kali je Kring. U sjemenom zvuku ostale su Hring, Sring, Ohing, od boginje Velike Majke. Treba znati koji je aspekt nama trenutno namijenjen i kojom stepenicom ići. Moguće je postići sve, ali realnost je drugačija, bitne su težnje. Osjećaj. Na kraju svog putovanja odakle god da krenuo, tragalac će uvidjeti da je zadovoljio svačetiri aspekta Božanske Majke. Čovjek mijenjajući sebe mijenja i svoju okolinu. Život jeste čudesan, ali smo ga raščarali. Mi mislimo toliko obično i prizemno da se ništa značajno ne dešava. A i ovi predivni simboli bogova i života su nam servirani s izokrenutim značenjima. Duša sama prepoznaje. I Grci nisu naglasili džaba ANAMNEZIS. Tu laganja nema. 

Letindor (www.letindor.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment